Super Mario Kart
2012.01.25. 16:48
Megjelens
Super Nintendo Entertainment System
Japn: 1992. augusztus 27.
Amerika: 1992. szeptember 1.
Eurpa: 1993. janur 21.
Virtual Console
Japn: 2009. jnius 9.
Amerika: 2009. november 23.
Eurpa: 2010. prilis 2.
Fejleszt / Kiad: Nintendo
Stlus: Gokart verseny
Jtkmd: 1-2 jtkos
Rendez: Hideki Konno s Tadashi Sugiyama
Producer: Hiroshi Yamauchi s Shigeru Miyamoto
Grafika: Naoki Mori s Tadashi Sugiyama
Plyaterv: Mie Yoshimura, Yoichi Kotabe s Yoshiaki Koizumi
Programozk: Hajime Yajina, Kenji Yamamoto s Masato Kimura
Zeneszerzk: Kenta Nagata, Soyo Oka s Taro Bando
|
A Super Mario Kart egy Super Nintendo Entertainment System konzolra megjelent gokart versenyjtk. A jtk egy mig hatalmas sikernek rvend sorozatot indtott tjra. Ez tette npszerv a Gokart versenyzst, sokan prbltak hasonl stlus jtkot csinlni, br volt egy pr j prblkozs, de egyik jtk sem tudta elrni a Super Mario Kart szintjt. A siker titka a sok, vltozatos plya, a szablyok teljes nlklzse. Itt nem gond, ha levgjuk a plya egy rszt, vagy borsot trnk a trsunk orra al. Ez a szabadsg-rzet a sorozat sikernek titka.
Irnyts
-
Control Pad: A kocsi irnytsa.
-
B-gomb: Gyorsuls
-
A-gomb: Trgy hasznlata, Trgyrulett meglltsa
-
Y-gomb: Fkezs
-
X- s SELECT-gomb: Kameranzet vltsa
-
START-gomb: Jtk szneteltetse
-
L- s R-gomb: Driftels s kicsi ugrs
Jtkmdok s jtkszablyok
Mario Kart GP (1-2 jtkos)
A Mario Kart Grand Prix az egyik legfontosabb jtkmdja a jtknak. Itt versenyznk ht ellenfl ellen. Ngy bajnoksg kzl vlaszthatunk, egyben t plya van. Csak akkor mehetnk tovbb, negyedik, vagy jobb helyen vgeztnk a plyn. Ha rosszabb helyet rtnk el, akkor jra kell kezdeni az adott plyt, s elvesztnk egy letet. Alapbl 4 letet kapunk, s ha hromszor ugyanazon a helyen vgznk, akkor kapunk egy extra letet. Ha elvesztettk az sszes letet, vge a jtknak, s jra kell kezdeni a bajnoksgot. Az els ngy helyezett kap pontot, az els helyezett 9 pontot kap, a msodik helyezett 6 ponttal lesz jutalmazva, a harmadik helyezett 3 ponttal gazdagszik, mg a negyedik helyezett 1 pontot szerez. A maximlisan sszeszerezhet pont 45, s az els hrom helyezett tveheti egy nnepsg keretn bell a trfekat. Mindegyik plyn 5 krt kell megtenni. A plykon rmket is tallunk. Ezeket rdemes gyjteni, mert csak akkor rjk el a maximlis sebessget, ha van 10 rmnk. A jtk nehzsgt lehet lltani a motor trfogata ltal: 50cc, 100cc s 150cc. A 150cc csak akkor nylik meg, ha megnyerjk az arany trfet a 100cc mindegyik bajnoksgban. A jtk nehzsge elfogadhat, de 150cc nagyon nehz, nagyon sokat kell gyakorolni, mire elrjk ott az arany kupkat. Ezt a jtkmdot ketten is jtszhatjuk, akkor hat gpi ellenfl van, s elg csak az egyik versenyznek berni a legjobb ngybe, s tovbbjut mindkt versenyz. De aki tdik, vagy rosszabb helyezst r el, az ugyangy elveszt egy letet, s aki elveszti az sszes letet, az kiesik a jtkbl, mg a msik folytathatja.
Time Trial (1 jtkos)
Ebben a jtkmdban csak egyedl megynk a plyn, lnyegben ez a jtkmd a legalkalmasabb arra, hogy begyakoroljuk az adott plyt. Itt csak azrt versenyznk, minl jobb ideredmnyt rjnk el, s a legjobb 5 idt feljegyzi a gp. Itt is t krt megynk, s a legjobb kridt is feljegyzi a gp. Trgyak nincsenek ebben a jtkmdban.
Match Race (2 jtkos)
Ketten egyms ellen versenyznk egy adott plyn, ki a gyorsabb. Itt vannak trgyak.
Battle Mode (2 jtkos)
A kt jtkos kocsija krl hrom lggmb forog. Feladatunk, hogy a trgyak segtsgvel kissk a trsunkat. Akinek elfogy a hrom lggmbje, elvesztette a csatt.
Trgyak
Minden plyn tallunk egy kis terletet, ahol krdjel-tglk vannak. Ha tmegynk az egyiken, a kperny tetejn lev kis ngyzetben elkezdenek rulett-szeren forogni a trgyak. Ez magtl is megll, de az A-gombbal is megllthatjuk. Egy trgyat kapunk, mellyel rendszerint az ellenfeleink orra al trhetnk borsot, de vannak olyanok, melyek a haladsunkat segti. Mindegyiket az A-gombbal tudjuk aktivlni. Kilenc trgy van:
-
Zld pncl: A Koopa Troopk pncljval, ha jl clzunk, az elttnk lev ellenfelet talljuk el.
-
Piros pncl: Ugyangy funkcionl, mint a zld pncl, csak itt nem fontos a pontos clzs, mert ez hkvet, gy egybl az elttnk lev ellensghez megy.
-
Bannhj: Donkey Kong kedvenc gymlcsnek hjt hasznosthatjuk. Ha letesszk a fldre, s valaki rlp, kicsszik egy pr msodpercre.
-
Toll: Ezzel a trggyal egy nagyot ugorhatunk, gy akr rvidthetnk is.
-
Gomba: Egy kis idre extra sebessget kapunk.
-
Csillag: Srthetetlenek lesznk egy kis idre, s minden ellensget letarolunk, akit megrintnk, emellett a sebessgnk is jelentsen megn.
-
Villm: Az sszes ellensg kicsi lesz, s a sebessgk is lecskken, emellett, ha nekik megynk, letaroljuk ket. (Csak Grand Prix-n)
-
rem: Kt rmvel gazdagszunk. (Csak Gran Prix-n)
-
Szellem: Lthatatlanok lesznk tle, s elveszi a trsunk aktuis trgyt. (Csak 2 jtkos mdban)
Karakterek
Nyolc versenyz van, k tulajdonsgra ngy csoportra oszthatk.
A kis srcok
ket nagyon jl lehet irnytani, ezrt kezdknek k javasoltak, velk knny elsajttani a jtk alapjait. A sebessgk j, de kis slyuk miatt, knny kitni ket a plyrl.
|
Koopa Troopa
Az egyik alap-ellensg a Super Mario Bros. sorozatbl. Amikor a gp irnytja, akkor zld pnclokat dob rnk.
|
Toad
Az egyik legbartsgosabb karakter, sokan kedvelik. Amikor gp irnytja, akkor gombt dob felnk, de nem gyorst, hanem kicsik lesznk tle, s lelassulunk, s ha valaki rnk lp, sszelapulunk.
|
A Dn s a hlgy
Nekik nagyon j a gyorsulsuk, viszont nagyon lassak. Csak halad jtkosoknak javasolt.
|
Princess
Mindig t kell megmenteni a Super Mario Bros. jtkokban, itt most beszll a versenybe. Amikor gp irnytja, akkor gombt dob, melytl szintn sszeesnk
|
Yoshi
Mindenki kedvenc dinoszaurusza, itt is bartsgos, olyannyira, hogy ha gp irnytja, tojst dob rnk.
|
A testvrek
A Mario fivrek minden kpesskben tlagosak, de ha sokig vannak egyenesben, nagyon gyorsak lehetnek.
|
Mario
A Mario-sorozat fhse, aki soha nem rest megmenteni Hercegnt. Amikor gp jtszik vele, akkor csillag kpessgvel akadlyoz minket.
|
Luigi
Mario testvre, mindig a msodik jtkos irnytja a Mario-szrikban. A gp ltal is a csillag kpessgt veszi fel.
|
Leszmolk
Nagyon gyorsak, s nehezek, de nehz irnytani ket, s nagyon nehezen gyorsulnak. Szintn csak halad jtkosoknak javasolt.
|
Bowser
A Mario jtkok fgonosza, mindig bosszantja a Mario fivreket. Amikor a gp hasznlja, akkor tzgolyt dob felnk.
|
Donkey Kong Jr.
Donkey Kong fia, aki apja megmentsre indul, amikor Mario elrabolja t. Amikor gpppel van, akkor bannhjakat dob rnk.
|
Karakterek sszefoglal jellemzse
Versenyzk |
Gyorsuls |
Max. sebessg |
Sly |
Kezels |
Koopa Troopa |
Toad |
Magas |
Kzepes |
Alacsony |
J |
Princess |
Yoshi |
Magas |
Alacsony |
Kzepes |
Rossz |
Mario |
Luigi |
Kzepes |
Kzepes |
Kzepes |
Kzepes |
Bowser |
Donkey Kong Jr. |
Alacsony |
Magas |
Magas |
Rossz |
Plyk
A plyk dnt tbbsge a Super Mario World plyinak alapjn kszlt.
Mushroom Cup |
Flower Cup |
Star Cup |
Special Cup |
Mario Circuit 1 |
Choco Island 1 |
Koopa Beach 1 |
Donut Plains 3 |
Donut Plains 1 |
Ghost Valley 2 |
Choco Island 2 |
Koopa Beach 2 |
Ghost Valley 1 |
Donut Plains 2 |
Vanilla Lake 1 |
Ghost Valley 3 |
Bowser Castle 1 |
Bowser Castle 2 |
Bowser Castle 2 |
Vanilla Lake 2 |
Mario Circuit 2 |
Mario Circuit 3 |
Mario Circuit 4 |
Rainbow Road |
-
Mario Circuit: Betonplya, ez alkalmas arra, hogy az alapokat elsajttsuk. Csvek neheztik utunkat
-
Donut Plains: Homokplya, kicsit nehzkes az irnyts. Itt Monty Mole-ok ugranak ki a fld all
-
Ghost Valley: Egy rozoga, reg hdon versenyznk, itt-ott le is tredezett egy rsz. Krben szellemek ijesztgetnek.
-
Bowser Castle: Bowser kastlyban versenyznk, Thwompok zuhannak le, hogy sszenyomjanak minket.
-
Choco Island: Nagyon csszs plya, megnehezti az irnytst. A plykon Piranha nvnyek fenik rnk a fogukat.
-
Koopa Beach: Tengerpart, a krnyez vz lasst minket, a mlyebbe bele is eshetnk. Cheep-Cheep-ek ugrlnak rmkben, ha nekimegynk.
-
Vanilla Lake: Jeges, csszs plya, nehz karbantartani a kocsinkat, itt is bele lehet esni a vzbe. Jgkockk akadlyoznak a tovbbjutsunkban.
-
Rainbow Road: gen lev sznes plya, 90-os kanyarokkal, olykor nagyon szk utakkal. Itt csillagthwompok lljk kemnyen az utunkat.
A Rainbow Road egyedli zeneszerzje Soyo Oka, akinek sajt bevallsa szerint ez a kedvenc alkotsa.
A verseny menete
Mivel a Super Mario Kart az utdaihoz kpest meglehetsen egyszer, ezrt a gp ltal irnytott jtkosok mozgsa kiszmthat: Az els helyezett nagyon gyors, a msodik helyezett gyors, a harmadik helyezett norml sebessg, a negyedik helyezett mr lassabb, s az utols hrom mr nagyon lass. s, ha az els ngy helyezettet kitjk, akkor k visszamennek az eredeti helyket, mg az utols hrom mr nem.
Mindegyik ltalunk vlasztott karakternek egy meghatrozott sorrendben sorakoznak fel a gpi ellenfelek. Ezen vltoztathatunk, ha kitjk az adott ellensget, nem tud "idejben" visszatrni a helyre, s a tabelln rosszabb helyen vgez. Ezt fleg akkor rdemes csinlni, ha az els helyezett egy nehz karakter, mert nagyon kemnyen kilk minket a plyrl.
Karakter |
Az ellensgek sorrendje |
Mario |
Donkey Kong Jr., Princess, Yoshi, Luigi, Toad, Bowser Koopa Troopa |
Luigi |
Yoshi, Mario, Bowser, Koopa Troopa, Princess, Donkey Kong Jr., Toad |
Toad |
Princess, Donkey Kong Jr., Mario, Yoshi, Luigi, Koopa Troopa, Bowser |
Princess |
Bowser, Toad, Mario, Donkey Kong Jr., Luigi, Yoshi, Koopa Troopa |
Yoshi |
Koopa Troopa, Donkey Kong Jr., Princess, Bowser, Mario, Toad, Luigi |
Koopa Troopa |
Luigi, Yoshi, Princess, Mario, Bowser, Donkey Kong Jr., Toad |
Bowser |
Mario, Luigi, Princess, Yoshi, Donkey Kong Jr., Toad, Koopa Troopa |
Donkey Kong. Jr. |
Toad, Bowser, Koopa Troopa, Luigi, Princess, Mario, Yoshi |
A Mode 7 trkk
A Super Nintendo egyedi tulajdonsga volt a bizonyos Mode 7 trkk, a Super Mario Kart volt a msodik olyan jtk (az F-Zero volt az els), mely hasznlta. Lnyege, br a grafika 2D-s, m annak megjelentse 3D-s hats, s teljesen 3 dimenzisnak ltjuk a jtkot. Ez azrt nagyon j, mert gy egy plya kicsi memrit ignyel, s a fejleszts is knnyebb volt. Lnyegben, ha nem lenne ennyi szn a grafikban, akkor akr NES-re is kiadhattk volna a jtkot, mert annyi memria van a jtkban, hogy egy NES is elbrta volna. Ezt a Virtual Console-nl lehet megllaptani. Egy NES jtkot gyorsan tlt be a Wii, egy SNES jtkot kicsit lassabban, mg egy N64 jtkhoz kell nhny msodperc, s a Super Mario Kart-ot olyan gyorsan hozza be, mint egy NES jtkot.
Korbbi jtkokbl tvett elemek
-
Super Mario Bros.: The Lost Levels - Toad s Hercegn Mrgesgombja ezen jtkbl jtt.
-
Super Mario World - A hangok alapjai, s a plyk ezen alapjn kszltek. A Bowser Castle zenje a SMW Bowser fight zenjnek egyik remixe.
rdekessgek
-
A japn verzij jtkban amikor Bowserrel s Hercegnvel vagyunk, nyernk s tvesszk az arany trfet, ez a kt karakter beleiszik a pezsgbe. Ezt a Nintendo of America kivette, az alkoholizlsra val utals miatt, helyette feldobjk s elkapjk a pezsgs veget.
-
A Super Mario Kart lersban a Mario Circuit 1 plyja fejjel lefel van.
-
Mindegyik plya jtszhat a Mario Kart: Super Circuit-ban Game Boy Advance-en, a zene is korszerstve lett.
-
A Guinness Rekordok knyvnek Gamer kiadsa 2009-ben a minden idk legjobb konzolos jtknak listjnak 1. helyre tette a Super Mario Kart-ot.
-
A toll csak ebben a jtkban szerepelt, br a Mario Kart 64-be be akartk tenni, de vgl kivettk.
-
Donkey Kong Jr. ebben a jtkban tnik fel msodjra.
-
Ez az egyetlen Mario Kart, ahol egy bajnoksban 5 plya van, s egy plyn 5 krt kell menni. Mivel a ksbbi Kartok plyi hosszabbak voltak, ezrt azokon kevesebbet kell mr menni.
|