Nintendo Entertainment System
2012.01.26. 11:47
Megjelens
Japn: 1983. jlius 15.
Amerika: 1985. oktber 18.
Eurpa: 1986. szeptember 1.
Eladott pldnyszm: 61,91 milli
Japn: 19,32 milli
Amerika: 34,03 milli
Eurpa: 8,56 milli
Legsikeresebb jtk: Super Mario Bros. 40,23 mili
|
"Now you're playing with power!"
Nintendo Entertainment System reklmszlogen
A Nintendo Entertainment System (Japnban Famicom) a Nintendo ltal kiadott 8-bites konzol. Ez a jtkgp korszakalkot volt, hiszen kzel 62 milli pldnyszmban rtkestettk, eltte egy szmtgpet, s videojtkot nem adtak el ilyen magas pldnyszmban. Ez a jtkgp mentette meg a Amerikt az 1983-as nagy videojtk vlsgtl.
A '70-es vek msodik felben nagyon sok j jtk jelent meg, gy a videojtk-ipar egyre szlesebb krben terjedt el, egyre tbb rajongt hozott magval. gy egyre tbb cg jtt r, hogy sok pnz van a videojtkokban, s olyanok is elkezdtek jtkokat gyrtani, akiknek nem sok kzk volt a programozshoz, gy egyre tbb silny jtk terjedt el, hiszen akkoriban nem kellett a videojtk-gyrt cg licensze, brki gyrthatott jtkot. A folyamat kvetkeztben nagyon sokan belebuktak, mg olyan cgek is, akik j jtkokat ksztettek, hiszen egyre kevesebben vettek jtkokat. Ennek nemcsak roml jtkminsg volt az oka, hanem nagyon knny volt msolni a jtkokat, mivel semmi nem vdte a gpben a jtkokat, ezrt sokan inkbb csak tmsoltk maguknak a jtkokat. Ez a majdnem sszeoml videojtk-iparhoz vezetett.
A Nintendo eredetileg csak Japnra tervezte a konzoljt kiadni. 1983-ban meg is jelent az els Famicom, melynek lettartama nem tartott sokig, mert sok jtk lefagyott egy hibsan gyrtott chip miatt, gy sszes addig eladott pldnyt visszahvtk. A vgleges vltozat 1984-ben jelent meg, s az v vgre a legjobban fogy konzol lett Japnban.
A siker ugyan felbtortotta a Nintendt, hogy Japnon kvlre is kiadjk, de tudtak az amerikai videojtk-vlsgrl, s tartottak attl, hogy a Famicom is be fog bukni. gy dntttek, hogy beptenek egy chipet a konzolba, mely meggtolja a msolt jtkok beolvasst, gy megjelenhetett Amerikban. Kicsit talaktottk a gpet, s Nintendo Entertainment System nven kerlt forgalomba. A Super Mario Bros. jtknak ksznheten a NES akkora siker volt, melyet korbban senki nem tudott elrni, s jra vettek jtkokat az emberek, gy Amerika kilbalt a vlsgbl. Innen mr csak egy karnyjtsra volt az eurpai megjelens, 1986-ban minlunk is megjelent, br Kzp- s Kelet-Eurpba csak 1990-ben jutott el az elz rendszer miatt.
Persze nemcsak a Super Mario Bros. sorozatnaknak ksznheti a konzol a sikert, hanem olyan szrik indultak el ezekben az idkben, mint pldul The Legend of Zelda, Metroid, ezek mellett tbb olyan jtk is volt, mely csak erre a gpre jelent meg, pldul ExciteBike, Kid Icarus. A NES az a konzol, ahol legnagyobb a klnbsg a konzol els jtkai s a mr Super Nintendo korszakban megjelent jtkok kztt grafikailag. Ennek nemcsak az az oka, hogy nem ismertk a konzol technikai specifikcijt, hanem ebben az idben vltoztak a legtbbet a jtkok. Hiszen a '80-as vek kzepn leginkbb az rkd gpek konzolos tiratai jelentek meg, illetve a kalandjtkok csak nhny plys jtkok voltak, de kb. 8-10 vre r hosszabbak lettek a platform jtkok, s a grafika is nagyon sokat fejldtt. Elg csak az 1993-as Kirby's Adventure jtkot megnzni. Csak egy apr grafikai rncfelvarrs kell neki, s mris SNES jtk lehetne belle. Okaknt visszavezethet az is, hogy a Nintendo nem akarta azonnal eldobni a NES konzolt a SNES megjelense utn, melynek meg is lett az eredmnye: SNES utn is kzel 2 milli pldnyt adtak el a NES-bl, s az utols gp 1995-ben grdlt le a gyrtsorrl, de Japnban meg 1999-ben is jelent meg jtk Famicomra.
A Nintendo Entertainment System konzolhoz alapbl egy RF kbelt, egy AC Adaptert, s 2 controllert csomagoltak. A gp oldaln lthatunk RCA-kbel bemeneteket, ilyen kbelt is lehetett kapni a gphez (a Super Nintendo s Nintendo 64 kbeleivel nem kompatbilis), de ezt akkoriban csak a legmodernebb TV-k tudtk, ezrt ez nagyon ritka kiegszt volt.
Kiegsztk
NES Advantage
Nagy mret joystick, az arcade-hangulathoz. A megszokott gombok mellett TURBO gomb is helyet kapott ezen a szerkezeten, ez elssorban FPS jtkokhoz volt hasznos, ahol nagyon gyorsan kellett nyomkodni a tz gombot. A TURBO gomb aktivitst is lehet lltani. Aprlkos jtkmenethez van SLOW gomb is, ahol pontos s precz jtkra van szksg, olyan hatsa van, mintha gyorsan nyomkodnnk a START-gombot. Kt vezetke van, melyet az egyes, s a kettes controller helybe kell bedugni, gy a controller nem kompatbilis azokkal a jtkokkal, ahol egyszerre kell ketten jtszani (pl. Dr. Mario).
NES max
Egy controller elssorban a sport jtkok knyelmes jtkhoz. A Control Pad helyn lthat "cycloid" joystickkal preczen lehet oldalra fordulni, ennek alapjn csinltk meg a Nintendo 3DS analg karjt. Ez az els "szrnyas" controller, dizjnos klseje j alapot szolglt a ksbbi controllerekhez. Ezen is tallunk TURBO-gombot.
NES Zapper
A NES Zapper (Beam Gun Japnban) egy fnyfegyver az FPS jtkokhoz. Egyik kes bizonytka annak, hogy mr a '80-as vekben is ltezett mozgsrzkels, hiszen a TV-n pontosan oda ltt, ahova cloztunk. Sokan a Duck Hunt jtkkal jtszk elszeretettel, de eredetileg a Wild Gunman jtk mell adtk a Zappert. Amikor megnyomjuk a ravaszt, akkor egy pillanatra az egsz kperny fehr lesz, majd az a bizonyos clpont fehredik ki, ahova lttnk, s a tbbi rsz kifeketedik. Ugyanis a Duck Hunt-ban amit mi kacsnak ltunk, azt a Zapper fehr kocknak ltja, gy tudja, hogy hova lttnk. Viszont mivel a Zappert a rgi CTR kpernys TV-kre terveztk, a mai LCD s plazma TV-ken egyltaln nem mkdik. A vezetkt a kettes controller helybe kell dugni.
NES Four Score
Mr a NES idejben is voltak ngy jtkos jtkok, erre volt a bizonyos Four Score, mely egy adapter, melybe akr 4 controllert is lehet dugni. Azok a jtkok, melyek kompatbilisak a Four Score-ral, azokat kizrlag ennek az adapternek a segtsgvel lehet jtszani, ezrt is van bal oldalt 2 s 4 jtkos kapcsol. Ezen is tallunk TURBO-gombot, ha megnyomjuk az A- vagy B-gombnak, akkor az sszes controller turbja aktivldik. Ennek is a vezetkt mind a kt controller vezetkbe kell dugni.
Family Fun Fitness
skori Wii Fit. Sportjtkok leth irnytsra. A mkdsi elve a DDR-hez hasonlt. Elszr Family Fun Fitness nven jelent meg, majd 1988-ban Power Pad-ra kereszteltk t. A gombokon ugrlva lehet irnytani a jtkot.
Technikai Specifikcik
Rvid technikai adatok:
CPU: Modified 6502 8-bit (NMOS)
CPU sebessg: 1.79 MHz
RAM: 16 KBit (2 KByte)
Video RAM: 16 KBit (2 KByte)
Kpmegjelents: 256240 pixel
Szntartomny: 52 szn
Egyszerre megjelenthet sznek szma: 24 szn
Max Sprite-mret: 8X16
Max Sprite: 64 sprite
Min.-Max. kazetta-memriamret: 128 KBit-4 MBit
Legtbb egy vonalban megjelenthet Sprite: 8 Sprite
Hang: PSG hangb (4 csatorns)
Az eredeti Famicom fehr manyag hzban lakozott, melyet sttvrs cskokkal dsztettek. Kzpen fent volt megtallhat a kazettk bemeneti nylsa, oldalt pedig a fixen rgztett kontrollerek trolsra szolgl helyet kpeztek ki. A NES teljesen msknt nzett ki: doboz alak, alapveten a szrke ktfle rnyalatban pompz hzban volt a hardver, a kazettkat pedig a szerkezet elejn kellett behelyezni, ahol a csatlakozt egy kismret ajt vdte. Egyes vltozatok belsejben egy gyrilag behelyezett extra krtyn troltak beptett jtkokat.
A kilencvenes vekben tterveztk a sorozatot, ez volt a NES-101. A sznsma fehr volt, egy nagymret piros kapcsolgombbal, amellyel a konzolt lehetett elindtani, br a mkdst semmilyen LED nem jelezte. A kazettkat fellrl kellett behelyezni Kisebb mrete s klalakja egyrtelmen az SNES-t idzte. A japn vltozat kizrlag RCA-kimenettel rendelkezett, a vilg tbbi rszn azonban RF-kbellel is hozz lehetett csatlakoztatni a televzihoz.
A PAL rgiban megjelent konzolokban egy Ricoh 2A07-es processzor lapult. A MOS Technology 6502-es technolgijra pl chip 8 bites volt. Sajt hangrendszerrel s korltozott megszaktsvezrlssel rendelkezett. Sprolsi szndkbl ebbl a processzorbl teljesen kihagytk a 6502-es BCD zemmdjt. rajele 1.66 MHz, mg a Ricoh 2A03 jel NTSC vltozat, nagyobb rajelen (1.79 MHz), de lnyegben ugyanez volt. A hangvezrl egyszerre ngy csatorna kezelsre volt kpes. Az els kett kezelte a zent, a harmadik a httrzent, a negyedik a zajt.
A NES alaplapi memrija 2 KB RAM volt. A jtkokat tartalmaz kazettkon ezek bvtsre alkalmas chipeket szerelhettek fel. Videomemrija gyszintn 2 KB volt, 256 bjt sprite RAM-mal egyetemben. Egyidben 32 KB ROM feldolgozsra volt kpes a gp, de ez kezdetleges lapozsi technikval feloldhat volt. A kazettkon 8 KB SRAM lehetett, valamint jabb 8 KB "Expansion Area", amely szintn memriaknt funkcionlt, s alkalmas volt a videomemria bvtsre is.
A grafikrt a Ricoh sajt fejleszts PPU-chipje (Picture Processing Unit) volt a felels. NTSC modellekben 5.37, PAL modellekben 5.32 MHz-es rajellel rendelkezett. A memria 2 KB RAM volt, 256 bjtos sprite memrival, s 28 bjtos paletta-memrival. A lapozfjl-technikval azonban a kazettkkal szinte brmekkora mret memrit lehetett a grafikus processzor rszre bocstani. Negyvennyolc klnbz szn s tfle szrkernyalat megjelentsre volt kpes, a vrs, a kk, s a zld pedig megfelel idztssel sttthet volt. Egy idben legfeljebb 24 sznt lehetett felhasznlni, s 64 alakzat mozoghatott. A sprite-ok mrete 8x8, illetve 8x16 pixel lehetett. A kp mozgsa egyszerre csak egy irnyba volt engedlyezett, amely lehetett horizontlis vagy vertiklis. A kperny felbontsa 256x240 pixel (NTSC rendszeren 256x224).
Controller
A NES-hez (s a Famicom-hoz) hasznlt jtkvezrl egy hosszks tglalap alak, egyszer ngygombos elrendezst kvet: kt kerek gomb "A" s "B" felirattal, egy "START" s egy "SELECT" gomb. Alkalmaznak tovbb egy kereszt alak D-Pad-ot, melyet egy Nintendo-alkalmazott, Gunpei Yokoi tervezett a Game & Watch rendszerekhez a korbbi jtkkonzolok testesebb joystickja helyett.
Az eredeti Famicom kszlk kt vezrlvel kszlt, melyek a konzol htuljhoz voltak vezetkezve. A msodik vezrlnek START s SELECT gombja hinyzott, helyette kis mikrofont tartalmazott. Viszonylag kevs jtk hasznlta ezt a lehetsget. A legkorbbi Famicom egysgeken eleinte ngyzet alak A s B gombok voltak. Ksbb azrt cserltk le, mert lenyomskor megakadt a tokban, s hardverhibk miatt is gyakran lefagyott jtk kzben.
A NES vezrli mr a konzol sznhez igazodtak, mkds kzben eltvolthatk voltak, s nem volt mikrofonjuk. A vezrlk itt mr levlaszthatk, htts csatlakozval illeszthet a gp elejn elhelyezked kt aljzatba.
Jtkkazettk
Minden eurpai rgij kazetta 10,4 cm szles s 14 cm hossz. Eredetileg t kis egyhorny csavar tartotta ssze, a ksbbi (1987 utni) jtkoknl kt manyag kapocsra cserltk le a fels kt csavart. Ezzel egy idben a szabvnyos csavart lecserltk biztonsgi csavarokra, hogy megakadlyozzk a bels ROM-hoz trtn hozzfrst. A kazetta htoldaln cmke tallhat, kezelsi utastsokkal. A legtbb jtknl ez szrke, mg a nem-felejts trat tartalmaz, menthet jtkoknl aranyszn. Minden hivatalos jtk szrke tokban jelent meg, kivve a The Legend of Zelda s a Zelda II: The Adventure of Link aranyszn kazettkat. A nem hivatalos jtkokat eltr sznben s formban gyrtottk. A Nintendo srga szn tokokat is ksztett, de csak tesztelsi clokra alkalmaztk a Nintendo szervizkzpontokban.
Versenytrsak
A NES a harmadik generci uralkod konzolja volt olyan szinten, hogy az egyetlen emltsre mlt vetlytrsa a Sega Master System volt, de a 13 millis eladsval jcskn alulmaradt a NES 61 millis teljestmnyhez kpest.
rdekessgek
A PAL verzij Super Mario Bros. gyorsabb, mint a NTSC verzi. Ez a video rjbl addik, ugyanis az NTSC video rja 21,48 MHz, mg a PAL- 26,6 MHz. Ebbl addik, hogy gyorsabb nlunk a zene, s az id is gyorsabban szmol vissza.
A Technikai forrsok rszleg forrsa: Magyar Wikipedia NES oldala
NES-re megjelent Mario jtkok
|